ŚWIAT OCZAMI MŁODYCH
konkurs plastyczny Fundacji Banku Ochrony Środowiska i Poczty Polskiej dla szkół i Domów Kultury
„Świat oczami młodych” jest konkursem plastycznym dla młodzieży, na projekt znaczka pocztowego, który porusza ważne społecznie tematy. Konkurs nie tylko edukuje młodzież w wybranych sprawach, ale stwarza jej również możliwość wypowiedzi i dyskusji. Druga edycja konkursu pod hasłem ”Ratujemy Klimat” poświęcona jest tematyce zmian klimatu i sposobów jego ochrony. Pod koniec 2018 r. w Polsce odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń na świecie, czyli globalne forum poświęcone światowej polityce klimatycznej.
Znaczek pocztowy to nie tylko obrazek naklejany na kopertę, nie tylko potwierdzenie opłaty za przesłanie listu. Jest to przede wszystkim dzieło sztuki. Potrzeba wielu lat, aby dojść do takiej wprawy, żeby móc projektować znaczki. Wielu profesjonalnych grafików marzy, aby owoce ich twórczości znalazły się na znaczkach pocztowych. Krajowe i międzynarodowe konkursy są okazją do zaprezentowania własnych osiągnięć, pochwalenia się talentem i osiągnięciami. Konkurs „Świat oczami młodych” to jedyna w swoim rodzaju możliwość dla młodzieży samodzielnego zaprojektowania znaczka. Trzy najlepsze projekty wraz z nazwiskami ich autorów znajdą się na znaczkach wydanych w nakładzie minimum 80 tys. egzemplarzy. Będą one dostępne w każdej placówce pocztowej, na dziesiątki i setki lat trafią do klaserów filatelistów.
Do konkursu dołączyli w tym roku uczniowie naszej szkoły i wysłali projekty znaczków, które pokazujemy.
W szkole przeprowadzono zajęcia w klasach I i II na temat :
CZĘŚĆ PIERWSZA: NIE MA OBIADÓW ZA DARMO.
Czyli co możemy zmienić w naszych codziennych nawykach by nie szkodzić klimatowi?
Ten moduł warto zacząć od pytania o zwykłe codzienne czynności, zapisać to co każdy robił od wstania z łóżka po przyjście do klasy:
• Jakie urządzenia korzystające z energii towarzyszyły wyjściu z domu (np. budzik, radio,
oświetlenie, urządzenia do przygotowania śniadania)?
• Co składało się na śniadanie (np. jajka, mleko, owsianka) – czy powstały z tego odpady (puste opakowania, resztki jedzenia)?
• Co było potrzebne do mycia (ilość zużytej wody, rodzaj środków czystości itp.)?
• Co było potrzebne do wyprodukowania ubrań, w których każdy przyszedł do szkoły.
CZEŚĆ DRUGA: ZAPROŚMY SŁOŃCE NA DACH SZKOŁY.
Jak możemy przekonać innych do inwestycji i rozwiązań przyjaznych dla klimatu?
Drugą część lekcji powinno zająć poszukiwanie rozwiązań przyjaznych dla klimatu możliwych do podjęcia już nie na poziomie stylu życia, ale w skali inwestycji zbiorowej: placówki edukacyjnej, władz lokalnych, a także polityki państwa.
W formie burzy mózgów szukamy tych działań chroniących klimat, które przekraczają granice tego co sami możemy zrobić jako świadomi konsumenci. Do wprowadzenia rozwiązań takich jak źródeł energii odnawialnych, zwiększanie powierzchni leśnych, ocieplanie budynków czy promowanie pojazdów o napędzie elektrycznym niezbędne są środki na inwestycje i rozwiązania prawne.
